Nieuws

Hoe oud zijn de banden op uw caravan/vouwwagen?

Uit een test van Bovag blijkt dat maar liefst bijna één op de drie caravans en de helft van de vouwwagens met té oude banden de weg op gaan. Banden die ouder zijn dan zes jaar zullen vervangen moeten worden.

Uit een steekproef van BOVAG blijkt dat bijna 30 procent van de caravans en de helft van de vouwwagens verouderde banden heeft. Het advies van BOVAG en verzekeraars is om elke zes jaar banden te vervangen. In Duitsland geldt deze termijn wettelijk voor alle caravans die zijn gekeurd om maximaal 100 kilometer per uur in plaats van 80 mee te mogen rijden. Soms lijken banden nog in prima conditie omdat het profiel nog goed is. Na verloop van tijd slijt echter het rubber -ook bij stilstand in de stalling of op een camping- en kunnen er bijvoorbeeld haarscheurtjes ontstaan. Bij hoge temperaturen of langdurige belasting tijdens een reis kunnen die een klapband veroorzaken, de gevolgen kunnen desastreus zijn.  Ook bij controles in voorgaande jaren door BOVAG en door de politie bleek dat veel caravaneigenaren weinig aandacht hebben voor de banden.

Wanneer zijn de banden te oud?

Het advies van de brancheorganisatie en van diverse verzekeraars is om deze banden elke zes jaar te vervangen. De fabricagedatum is heel simpel zelf af te lezen van de band, want die staat vermeld met vier cijfers achter de letters DOT. De eerste twee cijfers staan voor de productieweek en de laatste twee voor het productiejaar.

Ook gasslangen tijdig vervangen

Net als banden worden gasslangen gemaakt van het natuurproduct rubber en dat gaat er na verloop van tijd in kwaliteit op achteruit, met alle mogelijke gevolgen van dien. Fabrikanten vermelden daarom een uiterste houdbaarheidsdatum op de gasslangen, maar de ervaring leert dat veel vakantiegangers daar niet op letten.

Vooral in Duitstalige landen is periodieke controle van de gasinstallatie in een caravan, camper of vouwwagen wettelijk verplicht en sommige campings in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland weigeren kampeerders -ook buitenlandse- op grond van deze bepaling.

Het risico op ontploffingen en brand moet tot een minimum worden beperkt en daarom kan tegenwoordig ook in Nederland de zogenaamde G607-keuring volgens Duitse richtlijnen worden uitgevoerd. Een groot aantal caravanbedrijven is daar intussen voor opgeleid en beschikt over de juiste certificeringen, zodat vakantievierders niet ter plekke voor nare verrassingen komen te staan.